בימינו, כאשר ישראל נאבקת על קיומה וחווה מלחמות ממושכות ושפיכת דמים, ישראלים רבים עייפים מצפייה בחדשות, עייפים מהממשלה, וחסרי תקווה לגבי עתידם.
בקרב הקהילה החרדית ובקרב זרמים שונים ביהדות עדיין חיה התקווה, שהמשיח יגיע ויביא שלום עלי אדמות. אך כאשר יהודים משיחיים (המאמינים בישוע כמשיח) טוענים שהמשיח כבר בא, הם נתקלים בתגובות ציניות ומבטלות.
אם ישוע הוא המשיח, למה אין שלום עולמי? הלא המשיח אמור להשכין שלום, ככתוב בספר ישעיהו פרק י"א פסוק ו':
ישעיהו פרק י"א פסוק ו
״וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם.״
וכן בפרק ב' פסוק ד':
ישעיהו פרק ב' פסוק ד
״וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת--לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.״
השלום המתואר בפסוקים אלה יגיע, ללא ספק. אולם היעדר השלום בין אומות העולם בימינו אינו סותר את העובדה, שישוע הוא המשיח היהודי מבית דוד המלך. להיפך, שהוא מאושש אותה.
תחילה, עלינו להבין שלרבנים ביהדות יש שתי ציפיות מהמשיח:
המשיח הסובל, שהוא בן יוסף, והמשיח המולך, משיח בן דוד.
״הָא הֶסְפֵּידָא מַאי עֲבִידְתֵּיהּ? פְּלִיגִי בַּהּ רַבִּי דּוֹסָא וְרַבָּנַן. חַד אָמַר: עַל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף שֶׁנֶּהֱרַג, וְחַד אָמַר: עַל יֵצֶר הָרַע שֶׁנֶּהֱרַג.״ (מסכת סוכה נ"ב, א)
מכאן, שהספד זה הוא על משיח בן יוסף, שנהרג במלחמת גוג מארץ מגוג לפני הגאולה המוחלטת עם בואו של משיח בן דוד״.
כתבים אלה מכירים במציאות המקראית, ובכך שישנם מקורות המעידים על המשיח הסובל והמשיח המנצח. בעוד שהיהדות מנסה לגשר בין שני התיאורים האלו ע״י ייחוסם לשתי ישויות שונות, היהדות המשיחית מכירה במשיח כישות אחת המכילה את שניהם בו זמנית - המשיח הסובל, והמשיח המולך.
סבל המשיח
אודות סבל המשיח ניתן לקרוא רבות בספר ישעיהו נ"ג פס׳ ג׳-ז׳:
ישעיהו נ"ג פס׳ ג׳-ז
״נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים, אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי; וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ, נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ. אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא, וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם; וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ, נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה. וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲוֺנֹתֵינוּ; מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו, וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא-לָנוּ. כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֺן כֻּלָּנוּ. נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יפְתַּח, פִּיו.״
בפסוקים אלה המשיח סובל כתוצאה ישירה מחטאי העם, כאשר הוא ״מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ״.
על אופן מותו של המשיח ניתן לקרוא בספר תהילים מזמור כ"ב פסוק י"ז:
תהילים מזמור כ"ב פסוק י"ז
״כִּי סְבָבוּנִי, כְּלָבִים: עֲדַת מְרֵעִים, הִקִּיפוּנִי; כָּאֲרִי, יָדַי וְרַגְלָי.״
על מועד מותו ניתן לקרוא בספר דניאל ט׳ פס׳ כ"ד-כ"ז, שם כתוב שהמועד הוא 69 ו-״שָׁבֻעִים שִׁבְעִים״ (שנים) - שהם כ- 480 שנים מהצו הפרסי לבנות מחדש את ירושלים - ימי ישוע מנצרת:
ספר דניאל ט׳ פס׳ כ"ה-כ"ו
״וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן-מֹצָא דָבָר, לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד-מָשִׁיחַ נָגִיד--שָׁבֻעִים, שִׁבְעָה; וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ, וּבְצוֹק, הָעִתִּים. וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ; וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא, וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף, וְעַד קֵץ מִלְחָמָה, נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת.״
המשיח המולך
פסוקים שונים בתנ"ך מעידים על מלוכתו וניצחונותיו של המשיח:
תהילים מזמור ק"י פס׳ ב׳-ג׳
״ מַטֵּה-עֻזְּךָ--יִשְׁלַח יְהוָה, מִצִּיּוֹן; רְדֵה, בְּקֶרֶב אֹיְבֶיךָ. עַמְּךָ נְדָבֹת, בְּיוֹם חֵילֶךָ: בְּהַדְרֵי-קֹדֶשׁ, מֵרֶחֶם מִשְׁחָר; לְךָ, טַל יַלְדֻתֶיךָ.״
תהילים מזמור ע"ב פס׳ ח׳-ט׳
״ וְיֵרְדְּ, מִיָּם עַד-יָם; וּמִנָּהָר, עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ לְפָנָיו, יִכְרְעוּ צִיִּים; וְאֹיְבָיו, עָפָר יְלַחֵכוּ.״
תהילים מזמור ב׳ פס׳ י׳-י"ב
״וְעַתָּה, מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ; הִוָּסְרוּ, שֹׁפְטֵי אָרֶץ. עִבְדוּ אֶת-יְהוָה בְּיִרְאָה; וְגִילוּ, בִּרְעָדָה. נַשְּׁקוּ-בַר, פֶּן-יֶאֱנַף וְתֹאבְדוּ דֶרֶךְ-- כִּי-יִבְעַר כִּמְעַט אַפּוֹ: אַשְׁרֵי, כָּל-חוֹסֵי בוֹ.״
מכאן, שהמשיח הוא מלך כל יכול, השולט בעולם.
מה מקשר בין הסובל למולך?
אם סבל המשיח מתקיים רק בישות אחת שהיא נפרדת, היינו מצפים לראות שתי התייחסויות שונות לשני משיחים בתנ״ך. אולם, קיים רק זרע אחד, המנצח את השטן:
בראשית ג׳ פסוק ט"ו
״וְאֵיבָה אָשִׁית, בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ, וּבֵין זַרְעָהּ: הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ, וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב.״
כמו כן, קיים רק נביא אחד גדול ממשה רבנו, לא שני נביאים:
דברים י"ח פס׳ ט"ו
״נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם, כָּמוֹךָ; וְנָתַתִּי דְבָרַי, בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ״.
שימו לב, שהקב״ה אומר ״נביא״ ולא ״שני נביאים״.
כך גם בספר מיכה ה׳ פס׳ א׳:
מיכה ה׳ פס׳ א׳
״וְאַתָּה בֵּית-לֶחֶם אֶפְרָתָה, צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה--מִמְּךָ לִי יֵצֵא, לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל; וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם, מִימֵי עוֹלָם.״
גם כאן הקב״ה אומר ״ממך״ ולא ״מכם״ יצא, להיות מושל בישראל.
וכן מצוין, כי מלך זה נולד בבית לחם. כאשר אנו מקשרים בין נבואה זו לנבואה בספר דניאל ט׳, שהמשיח יבוא לפני חורבן בית המקדש השני, אנו רואים שרק ישוע מגשים את הנבואות האלה.
הקשר בין סבל המשיח לבין נצחונו מבוסס היטב בתהילים מזמור ט"ז פסוק י׳:
תהילים מזמור ט"ז פסוק י׳
״כִּי, לֹא-תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל; לֹא-תִתֵּן חֲסִידְךָ, לִרְאוֹת שָׁחַת.״
כאשר דוד המלך מת, זרעו - המשיח, בו עוסק הפסוק הזה, לא נשאר בקבר. נקודה זו עולה בקנה אחד עם פסוק י"א בספר ישעיהו נ"ג, פסוק אשר משתמשים בו ביהדות, כדי לתאר את משיח בן יוסף:
ישעיהו נ"ג
״מֵעֲמַל נַפְשׁוֹ, יִרְאֶה יִשְׂבָּע--בְּדַעְתּוֹ יַצְדִּיק צַדִּיק עַבְדִּי, לָרַבִּים; וַעֲוֺנֹתָם, הוּא יִסְבֹּל.״
אם כן, המסקנה שניתן להסיק על ישוע המשיח, מלך היהודים, היא: לאחר מותו הוא קם לתחייה - ומולך על כל העולם.
הדבר בא לידי ביטוי בעלייתו של ישוע לשמיים וישיבתו לימין האב, שם הוא מולך על העולם כולו, לאחר שייסד את מלכותו, ככתוב בתהילים מזמור ס"ח פסוק י"ט:
תהילים מזמור ס"ח פסוק י"ט
״עָלִיתָ לַמָּרוֹם, שָׁבִיתָ שֶּׁבִי-- לָקַחְתָּ מַתָּנוֹת, בָּאָדָם; וְאַף סוֹרְרִים, לִשְׁכֹּן יָהּ אֱלֹהִים.״
בסופו של דבר כל האומות ישתחוו בפניו, ככתוב באיגרת הראשונה אל הקורינתים ט"ו פסוק כ"ה:
שלום אמת - קיים רק במשיח!
נחזור לשאלתנו המקורית לגבי שלום המשיח - ישוע המשיח יביא שלום לכל אומות העולם. הוא בתהליך של הכנעת עמו, אשר בסופו כל ברך תכרע בפניו, בעודו מולך משמיים.
אך לפני שהוא יביא איתו שלום עולמי, הוא מעניק לנו כבר עכשיו שלום רוחני, כיוון שהוא מת למען כפרה על חטאינו, הקריב את עצמו לקב״ה למען עמו, כדי שאלו המאמינים במשיח ישוע יכופרו מחטאיהם ויקבלו ברכה כפי שדוד המלך התברך:
תהילים מזמור ל"ג פס׳ א׳-ב׳
״לְדָוִד, מַשְׂכִּיל: אַשְׁרֵי נְשׂוּי-פֶּשַׁע; כְּסוּי חֲטָאָה. אַשְׁרֵי אָדָם--לֹא יַחְשֹׁב יְהוָה לוֹ עָוֺן; וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה.״
אם כך, בהחלט יש לנו שלום, ככתוב באיגרת אל הרומים ה׳ פסוק א׳:
וכן באיגרת אל האפסים ב׳ פסוק י"ד:
גם אתם יכולים לחוות את השלום הזה עוד היום, אם תחזרו בתשובה מחטאיכם ותשימו מבטחכם בזה, אשר סולח לחוטאים. ברגעים אלו אתם מצויים בהתנגדות לקב״ה בגלל חטאיכם. זהו למעשה מאבק פנימי, שחשוב לנצח בו יותר מבכל מלחמה מול אויב פיזי. שהרי בני אדם יכולים להרוג את הגוף, אך אם לא תחזרו בתשובה מחטאיכם, תושלכו לגיהנום.
השאלה ״איך אוכל לקבל את שלום המשיח?״ היא השאלה החשובה ביותר בחייכם, מכיוון שהמצב הרוחני שלכם חשוב יותר מכל איום פיזי שיופיע נגדכם.
עוד נושאים
הנושאים הבאים עשויים לעניין אותך