האם המשיח נולד בבית לחם?

נבואות רבות אודות המשיח הנכסף מתארות את זהותו, אך יש נבואה אחת יוצאת דופן וחשובה באופן מיוחד. 

מאז ומעולם הייתה הסכמה בקרב הסמכויות הדתיות, שהפסוק הנבואי בספר מיכה ה׳ פסוק א׳ מעיד על מקום היוולדו של המשיח:

״ וְאַתָּה בֵּית-לֶחֶם אֶפְרָתָה, צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה--מִמְּךָ לִי יֵצֵא, לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל; וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם, מִימֵי עוֹלָם.״

אנו מבינים מהנבואה של מיכה, כי המשיח הוא צאצא לשבט יהודה (בראשית פרק מט׳ פס׳ 10) וכי מקום היוולדו הוא בית לחם - עיירה קטנה הנמצאת בחלק הדרומי של ירושלים. 

האם ישוע נולד בבית לחם? האם הוא הגשים בתחילת חייו כתינוק וכילד נבואות משיחיות נוספות? הבה נחקור וניתן לתנ״ך לדבר בשם עצמו.

מי אמר שישוע נולד בבית לחם?

סביר להניח שלימדו אתכם, שישוע נולד בנצרת. אומנם הוא גדל בנצרת, אך הוא נולד בבית לחם.

איך אנו יודעים, שישוע נולד בבית לחם ולא בנצרת? 

הקיסר פקד על כל יושבי תבל להירשם איש איש בעיר הולדתו. 

בהתאם לפקודה זו חזר יוסף, אביו של ישוע, לבית לחם, כדי לרשום את עצמו כיליד המקום. בית לחם היא עיר המוצא של דוד המלך ושל צאצאיו. מכאן, שישוע ואביו יוסף הם מצאצאיו של דוד המלך (בראשית מט׳ פס׳ 10, מתי א׳ פס׳ 17).

תיעוד רישום האוכלוסין הזה נמצא בלוקס ב׳ פס׳ 1-4:

״וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיֵצֵא צַו מֵאֵת קֵיסַר אוֹגוּסְטוֹס לִמְנוֹת אֶת־כָּל־יֹשְׂבֵי תֵבֵל׃ וְהַמִּפְקָד הַזֶּה הָיָה הָרִאשׁוֹן בִּהְיוֹת קוּרִינִיּוֹס שַׁלִּיט בְּסוּרְיָא׃ וַיֵּלְכוּ כֻלָּם לְהִתְפָּקֵד אִישׁ לְעִירוֹ׃ וַיַּעַל גַּם־יוֹסֵף מִן־הַגָּלִיל מֵעִיר נְצֶרֶת אֶל־יְהוּדָה לְעִיר דָּוִד הַנִּקְרֵאת בֵּית־לָחֶם כִּי־הָיָה מִבֵּית דָּוִד וּמִמִּשְׁפַּחְתּוֹ׃״

כאן ניתן לראות, כיצד הנבואה של מיכה מתגשמת.

טרם לידתו של ישוע הגיעו מספר מגושים מארץ מזרח כדי לבקר את המלך הורדוס, אשר שלט בזמנו על ארץ ישראל. הם חיפשו מידע אודות המשיח, מאחר שראו את הכוכב שלו במזרח (באופן מסקרן, פרט זה מופיע גם בכתבי הזוהר בשמות 101 בהקשר של לידת המשיח), כפי שכתוב במתי ב׳ פס׳ 3-6:

מתי ב׳ פס׳ 3-6

״וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ אֶת־דִּבְרֵיהֶם וַיֶּחֱרַד הוּא וְכָל־יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ׃ וַיַּקְהֵל אֶת־כָּל־רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וַיִּשְׁאַל אֹתָם לֵאמֹר אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ׃ וַיֹּאמְרוּ לוֹ בְּבֵית־לֶחֶם יְהוּדָה כִּי־כֵן כָּתוּב בְּיַד הַנָּבִיא׃ וְאַתָּה בֵּית־לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלֻּפֵי יְהוּדָה כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת־עַמִּי יִשְׂרָאֵל׃״

העובדה, שהמלך הורדוס שאל את ראשי הכוהנים וסופרי העם אודות מקום היוולדו של המשיח היהודי, מוכיחה את הטענה, כי היהודים עצמם האמינו באופן מילולי בהתגשמות הנבואה של מיכה. 

תשובתם, כי המשיח יוולד בבית לחם, כפי שניבא מיכה הנביא, אינה מפתיעה, משום שזו הייתה הדעה הרווחת בקרב מנהיגי הדת באותו הזמן.

הוכחה נוספת לכך שישוע נולד בבית לחם מצויה בהסכמה על כך פה אחד בקרב היהודים בבית המקדש. זאת ניתן לראות בדיון שלהם בנושא, ביוחנן ז׳ פס׳ 37-42:

״הֲלֹא הַכָּתוּב אֹמֵר כִּי מִזֶּרַע דָּוִד וּמִכְּפַר בֵּית־לֶחֶם מְקוֹם דָּוִד יֵצֵא הַמָּשִׁיחַ׃״ (יוחנן ז׳ פס׳ 37-42

אלה שהיו סבורים, כי מקום היוולדו של המשיח הוא בית לחם, לא היו נוצרים או יהודים משיחיים, אלא יהודים שומרי תורה ומצוות, כהנים, סופרים ומנהיגים רוחניים.

תיאוריות נוספות

כיום יש המאמינים שהמשיח לא אמור להיוולד בבית לחם, ואף אינם מאמינים כלל, כי פסוק 2 בספר מיכה ה׳ הינו נבואה משיחית.

האם היו בזמנו או במהלך מאות השנים שלאחר מכן רבנים, כהנים או חכמי תורה אשר היו חלוקים בנוגע לפסוק זה? כלל וכלל לא, נהפוך הוא.

ישנה הסכמה כללית בין חכמי תורה ופילוסופים, ביניהם אבן עזרא במאה ב-11, משה אלשיך במאה ה-16 והמלבי"ם במאה ה-18, שפסוק א' בספר מיכה ה׳ וכן פסוקים רבים נוספים בספר מיכה דנים במשיח עצמו.

האם ייתכן, כי הרתיעה של רבנים רבים בימינו מהרעיון, שישוע נולד בבית לחם, חזקה עד כדי התעלמות מוחלטת מדעותיהם של חכמים מכובדים לאורך ההיסטוריה? 

אמנם הדבר תמוה, אך אין מטרתנו לגרום לכם להאמין לרבנים או לנו, אלא להאיר את עיניכם בעזרת הכתובים עצמם.

תיאוריה נוספת גורסת, כי ישוע לא נולד בבית לחם אפרתה, אלא בבית לחם הגלילית.

זאת, משום שבית לחם הגלילית קרובה מבחינה גיאוגרפית לנצרת, בה גדל ישוע כילד וכן חי בה רוב חייו. אין אמת בדבר, משום שהנביא מיכה מציין בפירוש את "בית לחם אפרתה" כמקום היוולדו של המשיח. 

אלו אינן הנבואות היחידות המציגות התאמה מוחלטת בין חייו של ישוע לבין הנבואות המשיחיות בתנ"ך. 

מאחר שהמגושים לא חזרו למלך הורדוס עם מידע על מקום הימצאו של המשיח, הוא הרגיש מושפל, טרוד ומאוים מהמשיח, מהיעלמותו ומהשפעתו לרעה על שלטונו בעם היהודי. 

לכן הוא ציווה להרוג את כל הילדים בגילי 0-2 בבית לחם, ובכך הגשים את הנבואה בספר ירמיה לא׳ פס׳ 15׳:

ירמיה לא׳ פס׳ 15

כֹּה אָמַר יְהוָה, קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים--רָחֵל, מְבַכָּה עַל-בָּנֶיהָ; מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל-בָּנֶיהָ, כִּי אֵינֶנּוּ.

חקרו, התבוננו וחשבו בעצמכם

ייתכן שהנבואות בתנ"ך או בברית החדשה לא מהוות הוכחה מספקת עבורכם, שאכן ישוע הוא המשיח או שהמשיח נולד בבית לחם.

בכל מקרה, אנחנו רוצים להציע לכם לעשות משהו, שאולי מעולם לא חשבתם לעשות: לקרוא בעיון בכתובים ובברית החדשה, לחקור ולהיווכח בעצמכם.

לאחר שדנו בשאלה ׳היכן׳ המשיח נולד, כדאי שנדון גם בשאלה ׳מדוע׳.
אנו מאמינים שכל פרט בתנ״ך, בפרט בנבואות המשיחיות, אינו מקרי. בפסוקים אלה משמש הקב״ה כדי להפנות את תשומת לבנו למשיח, ולעזור לנו לזהות אותו ולהכיר בו.

כשתקראו על חייו ומותו של ישוע, תגלו שכל נבואה משיחית מתגשמת בדמותו, וכי הוא נולד, חי ומת במטרה להציל ולהושיע את החוטאים, ולהעניק להם חיי נצח באמצעות כפרה על חטאיהם.

רוצים לדעת עוד אודות המשיח עליו ניבא מיכה, לחקור מדוע הוא ירד מן השמיים לחיות בעולמנו:

תתחילו לקרוא

רוצים לפנות ישירות אל הקב"ה בבקשה שיעניק לכם תובנות? אנו מציעים לכם לעיין ולקרוא בחינם את גרסת דליטש של הברית החדשה.

תצרו קשר

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם! הרגישו בנוח ליצור איתנו קשר, ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי.