האם ישוע הוא הקורבן האולטימטיבי לכפרה על חטאינו?

במצבים שונים בחיים כולנו מוצאים את עצמנו נושאים בתוצאות החטאים שלנו. אין זה משנה אם הדבר בא לידי ביטוי בקבלת החלטות שגויות, בפה חסר מעצורים, בחוסר שליטה במחשבות שלנו או בפזיזות וקלות דעת - בכל מקרה אין ספק, כי יש מחיר לחטא.

בספר בראשית ח׳ פס׳ 21 מתאר הקב״ה את ליבו של האדם כבעל נטייה לחטוא כבר מצעירותו: ״כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו.״

לאורך סיפורי התנ״ך ניתן לראות בבירור את מחזוריות החטא (מעשה ותוצאה) בתולדות בני ישראל: בני ישראל בוחרים בחטא, הקב"ה מזהיר אותם, הם בוחרים לא להישמע לו ונושאים בתוצאות. לאחר חרטה עמוקה הם חוזרים בתשובה, אך למרבה הצער, הכל חוזר חלילה. 

הפתרון של הקב״ה לחטאים היה הקרבת קורבנות קבועה באוהל מועד ובבית המקדש (ספר ויקרא פרקים א׳-ט׳) ויום הכיפורים (ספר ויקרא כ"ג פסוקים 27-28).

מדי שנה ביום כיפור כל יהודי ירא שמיים יכול לנקות את מצפונו על ידי צום, תפילה ובקשת מחילה.

באין בית מקדש וכהנים, אשר יקריבו קורבנות לכפרת חטאינו על בסיס יומי או שנתי, נמצאו פתרונות חלופיים לבקשת המחילה: פדיון כפרות על ידי סיבוב תרנגול סביב הראש או הצמדת הפנים הבוכיות לאבני הכותל המערבי ותפילה לרחמים ולמחילה.

מכאן עולה השאלה: 

מדוע איפשר הקב״ה את חורבן בית המקדש, והשאיר את בני ישראל ללא מקום להקרבת קורבנות? 

האם ייתכן, כי הקב״ה בחוכמתו הרבה, רצה לשים סוף להקרבת הקורבנות לשם מחילה, משום שאין בהם עוד צורך? האם ייתכן, שאין עוד צורך בהקרבת הקורבנות, משום שהקורבן האולטימטיבי כבר הוקרב, אחת ולתמיד?

מיהו הקורבן האולטימטיבי?

מהו קורבן?

מתוך אתר ויקיפדיה:

״ביהדות, קָרְבָּנוֹת הם סוגי בעלי חיים או מינים מסוימים מן הצומח אשר היו מוצעים בבית המקדש בירושלים, בזמנים ובמועדים שונים, ושם היו מוקטרים על ידי הכהנים על אש המזבח, או נאכלים בידיהם, בהתאם לסוג הקורבן. הבאת הקורבנות הייתה ביטוי מרכזי להיותו של האדם עובד אלוהים״

בתנ״ך הקב״ה היה הראשון להקריב בעל חיים כדי לכסות את ערוותם של אדם וחוה בגן עדן: ״וַיַּעַשׂ יְהוָה אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ, כָּתְנוֹת עוֹר--וַיַּלְבִּשֵׁם.״ (בראשית פרק ג׳ פס׳ 21)

בהמשך הבל הקריב מבכורות ומחלב צאנו בטרם נרצח בידי קין (בראשית ד׳ פס׳ 3-4), נח העלה עולות על מזבח לקב״ה לאחר המבול (בראשית ח׳ פס׳ 20) ובסיפור עקדת יצחק אברהם כמעט הקריב את בנו יצחק, ולבסוף הקריב במקומו איל, שהקב"ה סיפק לו (בראשית כב׳).

מימי בראשית הבינו בני האדם את החשיבות של הקורבנות למען היחסים בינם לבין הבורא, אך מה הדין לגבי קורבנות לשם סליחה על חטאים?

אנו פוגשים לראשונה קורבנות מסוג זה, שמטרתם סליחה על חטאים, במעמד הר סיני (ספר ויקרא פרקים א׳-ט׳), שם ניתנה לבני ישראל ההזדמנות להתחבר לקב״ה באופן אישי-רוחני באמצעות הקרבת קורבנות ועולות.

קיימים מספר סוגים של קורבנות, המתאימים לסוגים השונים של החטאים. כמו כן קיימות הנחיות ברורות לגבי האופן בו צריך היה להעלות את העולה לקב״ה.

במשך אלפי שנים מאז מעמד הר סיני הועלו על המזבח בבית המקדש אינספור קורבנות: שוורים, כבשים, עזים ויונים.

בארץ ישראל של ימינו בית המקדש אינו קיים עוד, ואין אנו יכולים להקריב קורבנות. אחרי חורבן בית המקדש השני בני ישראל הוגלו, ועם השנים, בשל חסרונו של בית המקדש, מנהג זה נשכח ונעלם. 

צירוף מקרים או ברית משמיים?

האם הקב״ה הופתע מחורבן בית המקדש השני? האם הקשר עימו ומנהג העלאת העולות נרמסו על ידי הרומאים ובהמשך גם ע"י עמי התפוצות?

חס וחלילה! הרי רעיון זה אינו מתקבל על הדעת, שכן הקב״ה הוא כל יכול, רואה הכל ונמצא בכל מקום. אין זה ייתכן, שהוא יהיה מופתע, אפילו לא לרגע. אין דבר הנעשה תחת השמיים, אשר אינו בשליטתו של הקב"ה וכפוף למלכותו. 

אם כך, למעשה הקב"ה בכבודו ובעצמו איפשר את חורבן בית המקדש ואת הפסקת הקרבת הקורבנות. והרי ידוע, כי הקב״ה הרחום והחנון תמיד נותן לנו ברוב חסדו דבר-מה טוב יותר במקום הדבר אשר נלקח מאיתנו. 

אם כן, נשאלת השאלה: מה נתן לנו הקב"ה במקום בית המקדש והקורבנות?

לקב״ה תמיד יש תוכנית. גם כאן, כמובן: לשים סוף לקורבנות בבית המקדש, ובמקומם לתת לנו קורבן אחר, אשר יש בדמו הכוח לכפר על חטאינו אחת ולתמיד.

ההוכחה לכך נמצאת בנבואה המשיחית הראשונה, בספר בראשית - הקב״ה אומר לנחש הערמומי, שהוא ייתן את הדין על כך שפיתה את אדם וחוה. (בראשית ג׳ פס׳ 16).

על מנת להבין נבואה זו לעומק, קראו את הכתבה שלנו: ״האם ישוע הוא המשיח?״.

כמו כן, הנביא ישעיהו מנבא בפרק נ"ג (פס' 10-11) את בואו של המשיח, אשר תפקידו יהיה לכפר על חטאי העולם:

״וַיהוָה חָפֵץ דַּכְּאוֹ, הֶחֱלִי.. בְּדַעְתּוֹ יַצְדִּיק צַדִּיק עַבְדִּי, לָרַבִּים״ 

כך גם בפסוקים 5-8׳:

״כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֺן כֻּלָּנוּ. נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יִפְתַּח, פִּיו.״

המטרה במחילה על החטאים היא להשיב את בני האדם אל הקב״ה ולהסיר את הריחוק, שהחטא יוצר בינינו לבין הבורא (לחזור להיות כפי שהיינו בגן העדן).

מתי הקב״ה הבטיח לנו שהוא יסלח לנו על חטאינו לתמיד?
בברית שהוא כרת איתנו בספר ירמיהו ל"א פס׳ 31-34:

״הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה; וְכָרַתִּי, אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה--בְּרִית חֲדָשָׁה. לֹא כַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם, לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי, וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם--נְאֻם-יְהוָה. כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, נְאֻם-יְהוָה, נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם. וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר, דְּעוּ, אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם, נְאֻם-יְהוָה--כִּי אֶסְלַח לַעֲוֺנָם, וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד.״

איך קיים הקב״ה את הברית הזו?
באמצעות ישוע, אשר חי כאדם בשר ודם כדי לכפר על חטאי העולם, והציע את עצמו כקורבן חי:

ספר יוחנן א׳ פס׳ 14

״וְהַדָּבָר נִהְיָה בָשָׂר וַיִּשְׁכֹּן בְּתוֹכֵנוּ וַנֶּחֱזֶה כְבוֹדוֹ כִּכְבוֹד בֵּן יָחִיד לְאָבִיו רַב־חֶסֶד וֶאֱמֶת׃״

במותו לקח על עצמו ישוע התמים פשעים רבים והאשמות (ספר מתי 27-28). למעשה, הוא לקח על עצמו את העונש שהיה מיועד לנו. בהיותו הקורבן האולטימטיבי לשם מחילה על חטאים, הוא נתן את חייו והסיר מעלינו את חטאינו.

אולי לימדו אתכם, שישוע היה כופר, משוגע או יהודי טוב אך הוזה, אולם בהיסטוריה ובברית החדשה מתואר ישוע שונה בהרבה משחשבתם. משוגע? ההיפך הוא הנכון! אם תקראו ותחקרו אודותיו תתפלאו אולי לגלות, כי בכל צעד וצעד שלו נתן ישוע כבוד לקב״ה והגשים את הנבואות המשיחיות בתורה.

אם המשיח יופיע מחר, האם תזהו אותו?

דמותו של ישוע וחייו שרויים במחלוקת עמוקה, עד כדי איסור בקרב קבוצות שונות בחברה לומר את שמו המלא, ישוע, או לקרוא אודותיו בספר הברית החדשה. 

עם זאת, אנו מאמינים, כי כל דבר הראוי לאמונה, ראוי גם לבדיקה לעומק ולדיון מושכל.

הנבואות המשיחיות ניתנו לנו כסימני דרך ברורים, אשר יעזרו לנו לזהות את המשיח כאשר הוא יופיע. האם אתם יכולים לומר עם יד על הלב, שאתם מכירים היטב את פסוקי הנבואות הללו? 

אנו ממליצים לכם בחום לפתוח את התנ"ך ולקרוא בעיון את הנבואות המשיחיות.

הקב״ה הוא מושלם ואין שני לו. בתור אב אוהב, הוא לעולם לא ישאיר אותנו ללא מחילה על חטאינו או תוכנית לגאולה. 

אין שאלה שלא נרצה לדון בה, או נושא שאסור לדבר עליו. אנו מצפים לשמוע מכם!

תתחילו לקרוא

כדי שתוכלו להכיר באמת את המשיח, אנו מגישים לכם את הברית החדשה בגרסת דליטש. קריאת הכתובים תעזור לכם למצוא את הקשר החזק בין הנבואות המשיחיות בתנ"ך לבין הברית החדשה, כפי שניבא הנביא ישעיהו בפרק ל"ג. 

תצרו קשר

מעוניינים לדעת עוד אודות המשיח, והגשר שהוא מהווה בינינו לבין הקב״ה? אותו המשיח, אשר הסיר מעלינו את חטאינו ומקרב את לבבנו אל הבורא? אל תהססו ליצור איתנו קשר.