מיהו מלאך ה'?

מלאך ה' מופיע כ-12 פעמים בתנ״ך.

מלאך זה מופיע תמיד בפני בני אדם, כשבפיו מילות עידוד, תיקון, הכוונה וחשוב יותר מכל - משימה מיוחדת שעליהם למלא.

קל לנו לחשוב, שמלאך זה הוא בסך הכל שליח ככל השליחים של הקב"ה, הבא למסור לנו מסר משמיים. אך אם נתבונן בתיאורים ובתגובות של אלו אשר זכו לביקורו, נראה כי הם אינם תואמים לתיאורים של מפגשים אחרים עם מלאכים. 

אלו אשר פגשו את מלאך ה' מגיבים לנוכחותו ביראה רבה, ואף חוששים, שנשקפת סכנה ממשית לחייהם, משום שראו אותו: ״כִּֽי־רָאִ֤יתִי אֱלֹהִים֙ פָּנִ֣ים אֶל־פָּנִ֔ים״ (בראשית לב׳ פס׳ לא׳).

האם הקב״ה עשוי להיות בעל צורה פיזית, המאפשרת לו לדבר עם בני האדם פנים אל פנים? ואולי מלאך ה' הוא פשוט עוד מלאך ככל המלאכים?

הבה נחקור לעומק את השאלות הללו, ונגלה אם מלאך ה' הוא ככל המלאכים או מלאך מיוחד במינו.

מהו מלאך?

התנ״ך מתייחס למלאכים כשליחים, קרי יצורים שמימיים שנשלחו מאת הקב״ה על מנת למסור מסרים לבני האדם. המלאכים נוצרו ע״י הקב״ה כיצורים צייתניים, שתפקידם להגשים את רצונו

תהילים קג׳ פס׳ כ׳-כב׳

בָּֽרְכ֥וּ יְהוָ֗ה מַלְאָ֫כָ֥יו

גִּבֹּ֣רֵי כֹ֭חַ עֹשֵׂ֣י דְבָר֑וֹ לִ֝שְׁמֹ֗עַ בְּק֣וֹל דְּבָרֽוֹ׃

בָּֽרְכ֣וּ יְ֭הוָה כָּל־צְבָאָ֑יו מְ֝שָֽׁרְתָ֗יו עֹשֵׂ֥י רְצוֹנֽוֹ׃

בָּֽרְכ֤וּ יְהוָ֨ה ׀ כָּֽל־מַעֲשָׂ֗יו בְּכָל־מְקֹמ֥וֹת מֶמְשַׁלְתּ֑וֹ

בָּֽרְכִ֥י נַ֝פְשִׁ֗י אֶת־יְהוָֽה׃

אך כאן אין המדובר במלאך "רגיל". זאת ניתן ללמוד מתגובתם של הפוגשים אותו, אשר שונה מהתגובה הרווחת בפגישה עם מלאך "רגיל", כמו גבריאל למשל. (לוקס יא׳ פס׳ 11, 19).

להלן נמנה שמונה דוגמות להופעתו של מלאך ה' בתנ"ך:

  1. בראשית פרק טז׳ פס׳ ה׳-יד׳: המלאך מוצא את הגר ההרה על יד המעיין במדבר, לאחר שברחה מפני שרה. לאחר הפגישה עימו הגר משוכנעת שאכן הקב״ה פגש אותה: ״וַתִּקְרָא שֵׁם-יְהוָה הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ, אַתָּה אֵל רֳאִי: כִּי אָמְרָה, הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי--אַחֲר רֹאִי.״
  2. בראשית פרק כב׳ פס׳ יא׳-טו׳: אברהם פוגש את מלאך ה' רגע לפני שהוא מקריב את יצחק. המלאך מספק לו איל לקורבן במקום יצחק, ומדבר על עצמו בגוף ראשון כה׳. 
  3. שמות פרק ג׳ פס׳ ב׳-ד׳: משה רבנו עומד מול הסנה הבוער בהר סיני, ומלאך ה' מופיע בפניו מתוך הלהבות בפסוק ב׳, ובפסוק ד׳ כתוב :״וַיַּרְא יְהוָה, כִּי סָר לִרְאוֹת; וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה--וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.״
  4. במדבר כב׳ פס׳ כב׳-לח׳: מלאך ה' פוגש את הנביא בלעם ואומר לו לחזור ולנבא רק את המילים אשר הוא יאמר לו. בפסוק לח׳ הוא אומר: ״הַדָּבָר, אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלֹהִים בְּפִי--אֹתוֹ אֲדַבֵּר.״
  5. שופטים פרק ב׳ פס׳ א׳-ג׳: מלאך ה' מופיע בפני בני ישראל ומעיד על עצמו, שהוא זה אשר הוציא אותם ממצרים וכרת איתם ברית.
  6. שופטים פרק ו׳ פסוקים יא׳-כג׳: מלאך ה' מופיע בפני גדעון עם מילות עידוד. בפסוק כב׳ לאחר שמלאך ה' שולח את קצה מקלו ״ואוכל״ את העולה שגדעון הניח לפניו, גדעון מפחד על חייו: ״ וַיַּרְא גִּדְעוֹן, כִּי-מַלְאַךְ יְהוָה הוּא; וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן, אֲהָהּ אֲדֹנָי יְהוִה--כִּי-עַל-כֵּן רָאִיתִי מַלְאַךְ יְהוָה, פָּנִים אֶל-פָּנִים.״
  7. שופטים פרק יג׳ פס׳ ג׳-כב׳: מלאך ה' פוגש את מנוח ואשתו. מנוח רוצה להקריב לו גדי עזים. כאשר להבות הקרבן עולות השמימה ומלאך ה' עולה השמימה יחד איתן, מנוח מיד אומר לאשתו: ״מוֹת נָמוּת: כִּי אֱלֹהִים, רָאִינוּ.״
  8. זכריה פרק א׳ פס׳ יב׳: כאן מתחנן מלאך ה' בפני ה' צבאות שירחם על ירושלים ועל יהודה. 

במה שונה המפגש בין בני האדם למלאך ה' מהמפגשים עם מלאכים אחרים?

בספר דניאל פרק ט׳ מופיע המלאך גבריאל בפני דניאל לאחר 21 יום של תפילה וצום. בניגוד למפגשים עם מלאך ה' שתוארו לעיל, דניאל אינו מתנהג כאילו פגש את הקב״ה.

זהה בדמותו לקב״ה?

הקב״ה אומר למשה רבנו, כי המלאך שהוא עתיד לשלוח לפניו זהה לקב"ה עד כדי כך, ששמו בקרבו:

 ״הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ, לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ, בַּדָּרֶךְ; וְלַהֲבִיאֲךָ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי. הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל-תַּמֵּר בּוֹ: כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם, כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ.״

גם יעקב, בדומה למשה רבנו, זיהה את מלאך ה' כמלאך אשר גאל אותו, ומתייחס אליו כקב״ה (בראשית פרק כח׳ פס׳ טו׳-טז׳).

מלאך זה, אשר הדריך את בני ישראל, מכונה ע"י ישעיהו ׳מַלְאַךְ פָּנָיו׳ (ישעיהו סג׳ פס׳ ט׳). לא רק שמו, כבודו, גאולתו ונוכחותו אחד הם עם הקב"ה, אלא גם יכולותיו וכוחותיו (בראשית פרק יח׳ פס׳ יד׳). כמו הקב"ה, גם הוא יכול לסלוח על חטאים (זכריה פרק ג׳ פס׳ א׳-ד׳) וראוי להַלֵל (שופטים פרק ו׳ פס׳ יא׳-טז׳).

מפליאה העובדה, שמלאך ה' הוא בעל צורה פיזית של ממש - הוא נאבק עם יעקב כשזה סירב לשחרר אותו וביקש שיברך אותו (בראשית פרק לב׳ פס׳ כד׳-לב׳) וכן דיבר עם אברהם (בראשית פרק יח׳).

יתר על כן, מלאכי - הנביא האחרון בתנ״ך, מנבא  כי מלאך זה ("מלאך הברית") עתיד לשפוט ולטהר את בני ישראל (מלאכי ג׳ פס׳ א׳-ד׳), וכי הוא יופיע בדמות אדם כמשיח ישראל.

הקב״ה לובש דמות אדם?

הייתכן שמלאך ה' הוא ישוע, אשר לבש דמות אדם על מנת למסור את המסר החשוב מכל מהקב״ה? הייתכן שישוע הוא מלאך הברית עליו מלאכי ניבא?

בספר יוחנן א׳ פסוקים 1 ופסוק 14 כתוב:

יוחנן א׳ פסוקים 1 ופסוק 14

״בְּרֵאשִׁית הָיָה הַדָּבָר וְהַדָּבָר הָיָה אֵת הָאֱלֹהִים וֵאלֹהִים הָיָה הַדָּבָר׃...וְהַדָּבָר נִהְיָה בָשָׂר וַיִּשְׁכֹּן בְּתוֹכֵנוּ וַנֶּחֱזֶה כְבוֹדוֹ כִּכְבוֹד בֵּן יָחִיד לְאָבִיו רַב־חֶסֶד וֶאֱמֶת׃״

ישוע היה עם הקב״ה מבראשית. במהלך ההיסטוריה של עם ישראל ישוע הופיע בפני העם פעם אחר פעם, עד ששכן בתוכו, כדי למסור לו את המסר החשוב מכל - ישועה וריצוי הקב״ה.

כשישוע בא לעולם בדמות אדם, הוא דיבר רק את הדברים שאביו בשמיים ציוה עליו, כיוון שבשמו הוא הופיע, בדיוק כמו בהופעתו הקודמת. (יוחנן יב׳ פסוק 49).

באגרת על העבריים א׳ פסוקים 2-3, כתוב שהקב״ה דיבר אלינו דרך בנו, שהוא כבודו וצלמו:

אגרת על העבריים א׳ פסוקים 2-3

״אֲשֶׁר־שָׂמוֹ לְיוֹרֵשׁ כֹּל וְגַם־עָשָׂה בְיָדוֹ אֶת־הָעוֹלָמוֹת׃ וְהוּא זֹהַר כְּבוֹדוֹ וְצֶלֶם עַצְמוּתוֹ וְנוֹשֵׂא כֹל בִּדְבַר גְּבוּרָתוֹ וְאַחֲרֵי טַהֲרוֹ אֹתָנוּ בְּנַפְשׁוֹ מֵחַטֹּאתֵינוּ יָשַׁב לִימִין הַגְּדֻלָּה בַּמְּרוֹמִים׃״

מובן, שאתם אולי מתקשים להאמין לדברים הנ"ל ומרגישים בלבול.
על מנת לפתור את הבלבול ולהגיע לאמת, אנו ממליצים לכם לעיין בעצמכם בתנ״ך, לבחון את הדברים ולגלות האם אכן מלאך ה', היינו מלאך הברית, היינו ישוע, הגיע בדמות אדם.

Book Icon

תתחילו לקרוא

על מנת להקל עליכם את חיפוש האמת, אנו מעניקים לכם את גרסת הדליטש של הברית החדשה, בה אתם יכולים לקרוא בחינם ולגלות בעצמכם.

Chat Icon

תצרו קשר

אם יש לכם שאלות, נשמח לדבר איתכם על כל נושא שהוא, וללוות אתכם בתהליך הגילוי, מה הקב״ה רוצה לומר לכם בחייכם.