למה הקב״ה בחר דווקא בעם היהודי כעם הנבחר?

יהודים רבים בישראל ובעולם מרגישים שהם העם הנבחר. אך כיצד באה תחושה זו לידי ביטוי?

בספר התניא של הרב מלובביץ' כתוב בפרק א׳ פס׳ 18: ״מַה שֶּׁאֵין כֵּן נַפְשׁוֹת אֻמּוֹת הָעוֹלָם, הֵן מִשְּׁאָר קְלִפּוֹת טְמֵאוֹת שֶּׁאֵין בָּהֶן טוֹב כְּלָל״.


חסידות חב״ד, הזרם החסידי המשפיע ביותר עד היום, מאמינים שהיהודים הם העם הנבחר והם שונים מהגויים מבחינה מיסטית. היהודים אפילו נחשבים כעשויים מחומר טהור, בניגוד לגויים, שאינם טהורים.

אך האם באמת כך הדבר? האם הקב״ה השתמש בחומר גשמי אחד לבריאת יהודים ובחומר אחר לבריאת הגויים? התורה מספרת סיפור אחר בספר דברים פרק ז׳ פס׳ ו׳-ח':

דברים פרק ז׳ פס׳ ו׳-ח'

״כִּ֣י עַ֤ם קָדוֹשׁ֙ אַתָּ֔ה לַיהוָ֖ה אֱלֹהֶ֑יךָ בְּךָ֞ בָּחַ֣ר ׀ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֗יךָ לִהְי֥וֹת לוֹ֙ לְעַ֣ם סְגֻלָּ֔ה מִכֹּל֙ הָֽעַמִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה׃ לֹ֣א מֵֽרֻבְּכֶ֞ם מִכָּל־הָֽעַמִּ֗ים חָשַׁ֧ק יְהוָ֛ה בָּכֶ֖ם וַיִּבְחַ֣ר בָּכֶ֑ם כִּֽי־אַתֶּ֥ם הַמְעַ֖ט מִכָּל־הָעַמִּֽים׃ כִּי֩ מֵֽאַהֲבַ֨ת יְהוָ֜ה אֶתְכֶ֗ם וּמִשָּׁמְר֤וּ אֶת־הַשְּׁבֻעָה֙ אֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּע֙ לַאֲבֹ֣תֵיכֶ֔ם הוֹצִ֧יא יְהוָ֛ה אֶתְכֶ֖ם בְּיָ֣ד חֲזָקָ֑ה וַֽיִּפְדְּךָ֙ מִבֵּ֣ית עֲבָדִ֔ים מִיַּ֖ד פַּרְעֹ֥ה מֶֽלֶךְ־מִצְרָֽיִם׃“

מכאן, שהסיבה בגינה הקב״ה בחר בישראל היא אהבתו אליהם, שבועתו להיות נאמן להם ובריתו עם אבותיהם. ניתן לראות זאת גם בהבטחתו ליצחק, שהבן הבכור ישרת את הבן הצעיר. רוח הקודש, שכתבה את התנ״ך ואת הברית החדשה, מספקת לנו פרשנות שמימית בנוגע להיות ישראל העם הנבחר, כפי שניתן לראות באגרת אל הרומים פרק ט׳ פס׳ 6-16:

אגרת אל הרומים פרק ט׳ פס׳ 6-16

”‏אֲבָל לֹא שֶׁנָּפַל דְּבַר אֱלֹהִים אָרְצָה כִּי לֹא־כֹל אֲשֶׁר מִיִּשְׂרָאֵל יִשְׂרָאֵל הֵמָּה׃ ‏ וְלֹא מִפְּנֵי שֶׁהֵם זֶרַע אַבְרָהָם כֻּלָּם בָּנִים כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע׃ ‏ כְּלוֹמַר לֹא בְנֵי־הַבָּשָׂר הֵמָּה בְּנֵי הָאֱלֹהִים כִּי אִם־בְּנֵי הַהַבְטָחָה הֵם הַנֶּחֱשָׁבִים לְזָרַע׃ ‏ כִּי־דְבַר הַהַבְטָחָה הוּא מַה־שֶּׁנֶּאֱמַר לַמּוֹעֵד אָשׁוּב וּלְשָׂרָה בֵן׃ ‏ וְלֹא־עוֹד אֶלָּא שֶׁהָיָה גַּם־בְּרִבְקָה וְהִיא הָרָה לְאֶחָד לְיִצְחָק אָבִינוּ׃ ‏ כִּי בְּטֶרֶם יֻלְּדוּ בָנֶיהָ וְעוֹד לֹא־עֲשׂוּ טוֹב אוֹ־רָע לְמַעַן תָּקוּם עֲצַת הָאֱלֹהִים כְּפִי בְחִירָתוֹ לֹא מִתּוֹךְ מַעֲשִׂים כִּי אִם־כִּרְצוֹן הַקֹּרֵא׃ ‏ נֶאֱמַר לָהּ כִּי־רַב יַעֲבֹד צָעִיר׃ ‏ כַּכָּתוּב וָאֹהַב אֶת־יַעֲקֹב וְאֶת־עֵשָׂו שָׂנֵאתִי׃ ‏ אִם־כֵּן הֲנֹאמַר שֶׁיֶּשׁ־עָוֶל בֵּאלֹהִים חָלִילָה׃ ‏ כִּי לְמשֶׁה אָמַר וְחַנֹּתִי אֶת־אֲשֶׁר אָחֹן וְרִחַמְתִּי אֶת־אֲשֶׁר אֲרַחֵם׃ ‏ וְעַל־כֵּן אֵין הַדָּבָר לֹא־בְיַד הָרֹצֶה וְלֹא־בְיַד הָרָץ כִּי אִם־בְּיַד הָאֱלֹהִים הַמְרַחֵם׃“

כלומר, הקב"ה לא רק בחר באברהם אבינו, אשר לא ניחן בחוכמה טבעית או תורשתית מיוחדת, להיות הפטריארך דרכו יגשים את הבטחתו, אלא גם נתן את ההבטחה באופן מדויק וממוקד יותר דרך יצחק ומאוחר יותר דרך יעקב.

כך או כך, האם בני ישראל הם לא בניו של יעקב באופן ספציפי? האם הם רק בניו של של אברהם באופן כללי? שהרי אם כך, אזי הישמעאלים הם באותו מעמד כמותם.

כשהקב״ה העדיף את יעקב על פני עשיו, מציין פולוס, יעקב לא עשה דבר, אשר יגרום לו להיחשב כטוב יותר מעשיו. זאת, משום שההבטחה ניתנה עוד לפני ששניהם נולדו.
נוסף על כך, רוח הקודש לא רומזת בתנ״ך או בברית החדשה, שהיהודים עשויים מחומר שונה. מה גם שדבר זה אינו הגיוני כלל, משום שעשיו (אבי האדומים) ויעקב (אבי היהודים) היו אחים תאומים, צאצאים של יעקב ורבקה, ולפיכך הם היו עשויים מאותו חומר גשמי.


אל לנו ליפול למחשבה השגויה, שרק הגויים יכולים להיות רעים. הלא היו אנשים שנחשבו לרעים בין בני ישראל, לדוגמה:  קורח, אשר מרד נגד משה רבנו, עכן אשר מעשה הגניבה שלו גרמו לישראל להפסיד במלחמה מול הכנענים, אמנון אשר אנס את אחותו תמר, אחאב אשר חיזק את איזבל לרדוף ולדכא את אליהו הנביא ואת הצדיקים, ויהודה איש קריות אשר בגד במשיח בנשיקה על הלחי.
יתרה מזו, גויים רבים נחשבו לצדיקים: רחב אשר החביאה את המרגלים בביתה ביריחו, המיילדות המצריות אשר הגנו על חייהם של התינוקות של בני ישראל ועוד.

בדיוק כפי שהגויים אינם מזוהים עם הרוע, כך גם היהודים אינם מזוהים עם הטוב. מכאן, אדם שנולד יהודי אינו יכול להסתמך על עצם היותו יהודי כדי להיחשב כצדיק בעיני הקב״ה. פולוס אומר באגרת אל הרומים פרק ב׳ פס׳ 17-28, שהיהודי אשם על חטאיו בדיוק כמו הגוי:

אל הרומים פרק ב׳ פס׳ 17-28

״הֵן אַתָּה נִקְרָא בְּשֵׁם יְהוּדִי וְנִשְׁעַנְתָּ עַל־הַתּוֹרָה וְתִתְהַלֵל בֵּאלֹהִים׃ וְיָדַעְתָּ אֶת־רְצוֹנוֹ וְתָבִין בֵּין־טוֹב לָרַע בְּהַשְׂכִּילְךָ בַתּוֹרָה׃ וּבָטַחְתָּ בְנַפְשְׁךָ לִהְיוֹת מוֹלִיךְ הַעִוְרִים וְאוֹר לַאֲשֶׁר בַּחשֶׁךְ׃ אֹמֵן לְחַסְרֵי לֵב וּמוֹרֵה הַפְּתָאִים וְיֵשׁ לְךָ צוּרַת הַמַּדָּע וְהָאֱמֶת בַּתּוֹרָה׃ וְאַתָּה הֲתוֹרֶה אֲחֵרִים וְנַפְשְׁךָ לֹא תוֹרֶה הֲתֹאמַר לֹא תִגְנֹב וְהִנְּךָ גֹנֵב׃ הֲתֹאמַר לֹא תִנְאָף וְאַתָּה נֹאֵף תְּשַׁקֵּץ אֶת־הָאֱלִילִים וְאַתָּה גֹּזֵל אֶת־הַקֳּדָשִׁים תִּתְהַלֵּל בַּתּוֹרָה וַתְּנַבֵּל אֶת־הָאֱלֹהִים בְּעָבְרְךָ אֶת־הַתּוֹרָה׃ כִּי בִגְלַלְכֶם שֵׁם הָאֱלֹהִים מְחֻלָּל בַּגּוֹיִם כַּכָּתוּב׃ הֵן הַמִּילָה תוֹעִיל אִם־תִּשְׁמֹר אֶת־הַתּוֹרָה אֲבָל אִם־עֹבֵר אַתָּה אֶת־הַתּוֹרָה מִילָתְךָ הָיְתָה־לְּךָ לְעָרְלָה׃ וְאִם־יִשְׁמֹר הֶעָרֵל אֶת־מִשְׁפְּטֵי הַתּוֹרָה הֲלֹא תֵחָשֶׁב־לוֹ עָרְלָתוֹ לְמִילָה׃ וְהֶעָרֵל מִלֵּדָה הַמְקַיֵּם אֶת־הַתּוֹרָה הוּא יִשְׁפֹּט אֹתְךָ אֲשֶׁר־לְךָ הַכְּתָב וְהַמִּילָה וְעָבַרְתָּ אֶת־הַתּוֹרָה׃ כִּי לֹא־הַמְצֻיָּן לְמַרְאֵה עֵינַיִם הוּא הַיְּהוּדִי וְלֹא הָאוֹת הַנִּרְאָה בַבָּשָׂר הִיא הַמִּילָה׃״

בניגוד למה שכתוב בתניא, יהודים וגויים שניהם עשויים מאותו חומר גשמי, ולמרות שהקב״ה ברא את האדם צדיק, מאחר שאדם וחוה בחרו בחטא, כל בני האדם רעים וזקוקים נואשות לחסדו של הקב״ה: יהודי וגוי כאחד. אם אתם מסתמכים על עצם היותכם יהודים כשאתם מתכוננים ליום הדין, אתם טועים, כי הדבר לא יציל אתכם. זאת אנו למדים מדברי המשיח לפרושים ולצדוקים בספר מתי פרק ג׳ פס׳ 9:

מתי פרק ג׳ פס׳ 9

 ״וְאַל־תַּחְשְׁבוּ בִלְבַבְכֶם לֵאמֹר אַבְרָהָם הוּא אָבִינוּ כִּי אֲנִי אֹמֵר לָכֶם כִּי מִן־הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יָכוֹל הָאֱלֹהִים לְהָקִים בָּנִים לְאַבְרָהָם׃״

אל תסתמכו על עצם היותכם יהודים, אלא סמכו על המשיח היהודי ישוע, אשר מת עבור חטאי עמו. היו בני ובנות אמת לאברהם אבינו.

מראה מקום א׳: https://www.thejc.com/judaism/is-the-lubavitch-book-tanya-really-racist-bo8guw3f

מראה מקום ב׳:https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/369447

תתחילו לקרוא

כדי להקל עליכם בחיפוש אחר האמת, אנו מגישים לכם בחינם את גרסת הדליטש של הברית החדשה. קראו בה להנאתכם, והחכימו.

תצרו קשר

מעוניינים לדעת עוד אודות המשיח, והגשר שהוא מהווה בינינו לבין הקב״ה? אותו המשיח, אשר הסיר מעלינו את חטאינו ומקרב את לבבנו אל הבורא? אל תהססו ליצור איתנו קשר.