האם הנפש מגיעה לגן עדן או לגיהנום, ומי קובע?

כל בני האדם נבראו עם גוף זמני ועם נפש נצחית. כשהגוף מפסיק להתקיים - מה קורה לנפש? רבים רוצים להאמין שנפשם מתפוגגת יחד עם גופם. זוהי אמונה רווחת בקרב הידוניסטים ואתאיסטים, אשר חיים עבור העולם הזה בלבד.

ביהדות, לעומת זאת, חסידי הרמב״ם מאמינים שהנפשות הצדיקות עולות השמימה לפגוש את הקב״ה, והנפשות הרעות מושמדות ומפסיקות להתקיים. מדובר בדוקטרינה הגורסת, כי לאחר מותו החוטא אינו נידון לאש הגיהנום אלא מפסיק לחלוטין מלהתקיים.


בהקדמת הרמב״ם לפרק ״חלק״ הוא טוען:


״והרעה השלמה והנקמה הגדולה הוא שתיכרת הנפש ותאבד, ושלא תהיה חיה וקיימת, והוא הכרת הכתוב בתורה, כמו 'הכרת תכרת הנפש ההיא' [...] הנה כל מה שבחר והרגיל בתענוגי הגוף, ומאס באמת ואהב השקר, נכרת מאותה מעלה, ויישאר חומר נכרת.״

אולם, בכתבי הקודש לא ניתן למצוא את הרעיון שהגוף שלנו הוא ״חומר נכרת״. כפי שצוין בכתבה על נצחיות הנפש, נבראנו לחיי נצח - יש בנו חלק רוחני (הנפש/הנשמה) שלא ימות לעולם (קהלת פרק ג׳ פס׳ כ"א, פרק י"ב פס׳ ז׳ ופרק ח׳ פס' ח׳).

עמדת התנ״ך על  קיומו של הגיהנום היא ברורה, והנביאים הכירו בכך. שלמה המלך הזהיר את האבות: משלי פרק כ"ג פס׳ י"ד

משלי פרק כ"ג פס׳ י"ד

״אַתָּה, בַּשֵּׁבֶט תַּכֶּנּוּ; וְנַפְשׁוֹ, מִשְּׁאוֹל תַּצִּיל.״

 לגבי משך השהות בגיהנום אומר דניאל הנביא: ספר דניאל פרק י"ב פס׳ ב׳

ספר דניאל פרק י"ב פס׳ ב׳

״וְרַבִּים, מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת-עָפָר יָקִיצוּ; אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם, וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם.״

חרפות לדראון עולם הוא עונשם של הרשעים.

ישוע המשיח ומלך היהודים דיבר רבות על הגיהנום בשיעוריו. הוא אמר: הבשורה ע״פ מתי, פרק י׳ פס׳ 28

מתי, פרק י׳ פס׳ 28

״וְאַל־תִּירְאוּ מִן־הַהֹרְגִים אֶת־הַגּוּף וְאֶת־הַנֶּפֶשׁ לֹא־יוּכְלוּ לַהֲרֹג אַךְ תִּירְאוּ אֵת אֲשֶׁר־יוּכַל לְאַבֵּד גַּם אֶת־הַנֶּפֶשׁ גַּם אֶת־הַגּוּף בְּגֵיהִנֹּם׃״

ישוע המשיח תיאר את הגיהנום כמקום, ״אֲשֶׁר־שָׁם תּוֹלַעְתָּם לֹא תָמוּת וְאִשָּׁם לֹא תִכְבֶּה׃״ (הבשורה ע״פ מתי פרק ט׳ פס׳ 44, 46 ו-48). התולעת מסמלת את המצפון המתייסר של החוטא המקולל, אשר מכרסם בו כתולעת לנצח נצחים, ודן את עצמו לעינוי נצחי וסבל, בעודו שונא את אלוהים לעולמים.


יש המערערים על משפט אש הגיהנום, בטענה שאינו צודק, אך יש לקחת את הדברים הבאים בחשבון:

החטא נעשה נגד הקב״ה, שהוא נצחי, ולכן ראוי לקבל עליו עונש נצחי.

החטא נעשה נגד הרוח הקדושה, הצדיקה והטהורה של הקב״ה (ישעיהו פרק ו׳ פס׳ ג׳, תהילים מזמור ז׳ פס׳ ט׳, חבקוק פרק א׳ פס׳ י"ג), ומעשי רשע כנגד ישות כה קדושה, צדיקה וטהורה, ראויים לעונש נצחי.

החוטא שאינו חוזר בתשובה חוטא יום-יום נגד הקב״ה ומצית את זעמו (תהילים מזמור ז׳ פס׳ ב׳), ומכאן שהוא ראוי לעונש נצחי.

החוטא אשר אינו חוזר בתשובה תמיד בוחר לחטוא, ולכן עונשו הוא תמידי.

החוטא מושלך לגיהנום, וממשיך לחטוא בשנאתו כלפי הקב"ה על כך שהוא מעניש אותו. כפי שהוא חוטא באופן מתמשך, הוא גם ראוי לעונש מתמשך.

לא רק פגאנים ראויים לגיהנום, אלא גם יהודים - דוד המלך אמר בתהילים מזמור קמג׳ פס׳ ב׳:

בתהילים מזמור קמג׳ פס׳ ב׳

 ״וְאַל-תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט, אֶת-עַבְדֶּךָ: כִּי לֹא-יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל-חָי.״

אתם יודעים שאתם חוטאים, כי הפרתם את כל עשרת הדברות, אשר כתובים בספר שמות פרק כ׳. דחיתם את הקב״ה ואת בנו ישוע המשיח, ולכן אינכם עובדים אותו באמת, אינכם מכבדים את שמו או שומרים ומקדשים את השבת כפי שלימד ישוע - לא בשיעבוד לחוקים, אלא במנוחה שלמה ובחירות. לא כיבדתם את הסמכויות שמעליכם, לא נשמרתם משנאת רצח, ניאוף, גניבה, שקר או חמדנות כלפי פנים, כלפי חוץ ולעתים אף שניהם גם יחד.

בלי הכרה במשיח, דינכם להיות מורשעים. יהודים רבים יאחזו בעובדה, שהם חלק מהעם הנבחר ויורשי ברית הקב״ה עם דוד המלך. אולם, ליבם אינו רך כליבו של דוד המלך, אשר אהב את משיח הקב״ה ישוע, שעליו ניבא ובו האמין (תהילים מזמור ט"ו, כ"ב ו-ק"י). בדברי הקודש כתוב: האגרת אל הרומים פרק ג׳ פס׳ 23

הרומים פרק ג׳ פס׳ 23

״כִּי־כֻלָּם חָטָאוּ וְחַסְרֵי־כְבוֹד אֱלֹהִים הֵמָּה׃״

חבקוק פרק ב׳ פס׳ ד׳

והיחידים שהולכים לגן עדן הם אלו שהקב״ה מכיר בהם כצדיקים, שנסלחו חטאיהם והם חיים באמונה

על מנת להימנע מאש הגיהנום, עליכם לחזור בתשובה, כך שחטאיכם ייסלחו, כדברי דוד המלך בתהילים מזמור ל"ב פס׳ א׳-ב׳:

בתהילים מזמור ל"ב פס׳ א׳-ב׳

״לְדָוִד, מַשְׂכִּיל: אַשְׁרֵי נְשׂוּי-פֶּשַׁע; כְּסוּי חֲטָאָה.אַשְׁרֵי אָדָם--לֹא יַחְשֹׁב יְהוָה לוֹ עָוֺן; וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה.״

ניתן לעשות זאת רק דרך ישוע המשיח, כפי שאנו למדים מהנביא ישעיהו:

ישעיהו נ"ג פס׳ ה׳-ו׳

״וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲוֺנֹתֵינוּ; מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו, וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא-לָנוּ. כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֺן כֻּלָּנוּ.״

תודה לקב״ה, אשר מעניק סליחת חטאים באמצעות בנו ישוע המשיח. אל תתמהמהו, חיזרו בתשובה עוד היום,

תהילים מזמור צ"ה פס׳ ז׳-ח׳

״כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ-- וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ, וְצֹאן יָדוֹ: הַיּוֹם, אִם-בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ. אַל-תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם, כִּמְרִיבָה; כְּיוֹם מַסָּה, בַּמִּדְבָּר.״

אל תחכו עד שיהיה מאוחר מדי, אל תקשו את לבבכם ואל תדחו את ישועתו בעוד היא מונחת לפניכם. אל תחכו למחר, חזרו בתשובה היום, והאמינו בישוע המשיח, מלך היהודים. רק כך תכירו את הקב״ה באמת, תחיו איתו לנצח נצחים בגן העדן, במקום לסבול לנצח באש הגיהנום.

תתחילו לקרוא

כדי להקל עליכם בחיפוש אחר האמת, אנו מגישים לכם בחינם את גרסת הדליטש של הברית החדשה. קראו בה להנאתכם, והחכימו.

תצרו קשר

מעוניינים לדעת עוד אודות המשיח, והגשר שהוא מהווה בינינו לבין הקב״ה? אותו המשיח, אשר הסיר מעלינו את חטאינו ומקרב את לבבנו אל הבורא? אל תהססו ליצור איתנו קשר.