האם ישוע הוא המשיח?

אם אי פעם שאלתם את עצמכם שאלה זו, אתם לא לבד, שכן היא מעסיקה אנשים רבים.

בוודאי שמעתם סיפורי אימה אודות האיש ישוע. כאן אנו מזמינים אתכם לבחון ולחקור את דמותו של המשיח כפי שהיא משתקפת בנבואות התנ"ך, ולהיווכח עד כמה הרושם הרע שנוצר אצלכם לגבי ישוע הוא מוטעה וחסר בסיס.

ישנן אמונות רבות ומגוונות לגבי המשיח. יש המאמינים, שהוא מנהיג ללא חת אשר יילחם באויבי ישראל, אחרים מאמינים, כי הוא סוג של שליח ענו אשר יביא שלום עלי אדמות, ויש המשוכנעים, כי המשיח עשוי להיות כל אחד מאיתנו.

זהות המשיח ה״מסתורי״ וזמן הגעתו אלינו נתונים במחלוקת, אך כל יהודי ירא שמיים חושב, שישוע מנצרת הוא חד משמעית אינו המשיח.

מהו בכלל ׳משיח׳?

ראשית נתבונן במילה עצמה. מקור המילה משיח הוא במילה "משוח", כפי שהמילון Oxford Languages מגדיר אותה:

שֶׁהוּצַק עָלָיו שֶׁמֶן הַקֹּדֶשׁ לְאוֹת קְדֻשָּׁה אוֹ לְצִיּוּן מִנּוּיוֹ לְתַפְקִיד נִכְבָּד.

דמות המשיח המשוח מופיעה לראשונה בתורה. בוודאי תתפלאו, אך אין אנו מתכוונים לאותן הנבואות אודות המשיח שניתנו מפי ישעיהו, זכריה או דניאל, אלא דווקא לנבואה הראשונה שניתנה מפי הקב"ה, בכבודו ובעצמו.

בספר בראשית, לאחר שאדם וחווה טעמו מהפרי האסור, הקב״ה פעל מיד כדי לתקן את העוול שנעשה. מאחר שהעולם כבר היה נגוע בחטא, והמוות איים להפריד בין הקב"ה לבין אדם וחווה ויתר הבריאה, הקב״ה מכריז שהוא ינקום בנחש על התרמית שלו:

בראשית ג׳ פס׳ טו׳

״וְאֵיבָה אָשִׁית, בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ, וּבֵין זַרְעָהּ:  הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ, וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב.״

הקב״ה אומר לנחש החלקלק, שזרעה של חווה עתיד לשים לו סוף, אך לא לפני שהנחש יתקוף את זרעה.

דהיינו יקום גואל מזרעה, אשר אותו הנחש ינסה להמית ולהפיל, אך גואל זה ימית את הנחש ובכך יגבור על המוות לנצח. סיפור הנקמה המושלם.

תוכניתו של הקב״ה לגאול את בריאתו הייתה ידועה לכל, ומאז דמות המשיח המיוחל החלה לקרום עור וגידים בכל נבואה שתיארו הנביאים.

נתבונן במספר נבואות, שיעזרו לנו לזהות מיהו המשיח:

  • ישעיה מנבא, שהמשיח יגבור על המוות ועל החטא, ירפא את החולים, וישחרר אסורים:

״רוּחַ אֲדֹנָי יְהוִה, עָלָי--יַעַן מָשַׁח יְהוָה אֹתִי לְבַשֵּׂר עֲנָוִים, שְׁלָחַנִי לַחֲבֹשׁ לְנִשְׁבְּרֵי-לֵב, לִקְרֹא לִשְׁבוּיִם דְּרוֹר, וְלַאֲסוּרִים פְּקַח-קוֹחַ״ (ישעיהו סא׳ פס׳ א׳).

  • שמואל מנבא, שמלכות המשיח תעמוד לעד. הוא גם מנבא, שהקב״ה יקרא למשיח ׳בנו׳:

״כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ, וְשָׁכַבְתָּ אֶת-אֲבֹתֶיךָ, וַהֲקִימֹתִי אֶת-זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ, אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ; וַהֲכִינֹתִי, אֶת-מַמְלַכְתּוֹ. הוּא יִבְנֶה-בַּיִת, לִשְׁמִי; וְכֹנַנְתִּי אֶת-כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ, עַד-עוֹלָם. אֲנִי אֶהְיֶה-לּוֹ לְאָב, וְהוּא יִהְיֶה-לִּי לְבֵן--אֲשֶׁר, בְּהַעֲו‍ֹתוֹ, וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים, וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם״ (שמואל ב׳ פס׳ יב׳-יד׳).

  • בספר ירמיה הקב״ה כורת ברית חדשה בה הוא מבטיח שהוא יסלח לעם על חטאיהם, ובניגוד לעבר הוא לא מדבר הפעם דרך הנביאים, אלא מייצר באמצעות הברית החדשה קשר ישיר ואישי עם כל אדם:

כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם-יְהוָה נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם. וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת-יְהוָה  כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם נְאֻם-יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד. (ירמיהו לא׳ פס׳ לב׳-לג׳).

בנוסף לכך בתנ״ך כתוב שהמשיח:

  • יוולד לעלמה בתולה (ישעיה ז׳ פס׳ יד׳)
  • יוולד בבית לחם (מיכה ה׳ פס׳ א׳)
  • ישרה שלום ויגאל את העולם כולו (ישעיה ט׳ פס׳ ו׳)
  • יופיע כמשרת ענו העתיד למות בעבור חטאינו (ישעיה נב׳ פס׳ יג׳ וישעיה נג׳ פס׳ יב׳)
  • בעל יכולות ריפוי ובעל ניסים (ישעיה נה׳ פס׳ ה׳-ו׳)
  • שנוא ודחוי על ידי עמו (תהילים קיח׳ פס׳ כב׳)

אלו הן רק כמה מהנבואות המתארות את אופיו ותפקידו של המשיח. לאורך התנ"ך ניתן למצוא למעלה מ-350 נבואות המתארות את אופיו, חייו, ותפקידו של המשיח.

מה אומר הרב

מרוב זרמים, קבוצות וכתות שונות ביהדות, קשה להחליט איזו דעה לאמץ, במה להאמין, ולאיזה קול עלינו להקשיב מתוך הקולות הרבים המבקשים להישמע.

למשל, ביהדות החסידית האמונה הרווחת היא שבוא המשיח קרוב, ושדרך שמירת מצוות וצדקה ניתן לזרז את בואו. אחרים מאמינים שהרב הנכבד שלהם הוא מועמד מתאים לתפקיד המשיח. ישנם יהודים שומרי מצוות, המאמינים שבכל דור ודור קם ׳צדיק הדור׳ - אדם צדיק בכל דרכיו, והוא המועמד לתפקיד המשיח. יהודים שמרנים מאמינים, כי אף אחד אינו יודע מיהו המשיח, ושלמעשה חובה על כל אדם לחיות כאילו הוא או היא נושאים באופן אישי באחריות לקרב את עידן המשיח.

כל האמונות הללו חסרות בסיס, שכן אף אחת מהן לא תואמת את תיאור המשיח, כפי שהוא מופיע במאות הנבואות לאורך התנ"ך.

אינספור צדיקים וחכמים קמו והלכו לעולמם, ועדיין אף אחד מהם לא הגשים את הנבואות המתוארות בתנ״ך. לאחר שראינו והסכמנו על מי אינו המשיח, נבחן ונבדוק מי כן מתאים להיות המשיח, המתואר בתנ"ך.

מנהיגי דת רבים מתארים את ישוע כאיש מטורף החי באשליה. יחד עם זאת, אם נעיין בכתבים עתיקים ונחקור את ההיסטוריה כשאנו נקיים מדעה קדומה, נגלה שהאיש ישוע שונה בתכלית ממה שחשבנו.

רבים חושבים שישוע רצה לבטל את המצוות שניתנו למשה רבנו בהר סיני, אולם ההיפך הוא הנכון. למעשה, ישוע אומר בספר מתי ה׳ פס׳ 17:

מתי ה׳ פס׳ 17

״אַל־תְּדַמּוּ כִּי בָאתִי לְהָפֵר אֶת־הַתּוֹרָה אוֹ אֶת־דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים לֹא בָאתִי לְהָפֵר כִּי אִם־לְמַלּאת׃״

ישוע לא רצה להפר את התורה, אלא לקיים אותה, והוא אף עשה מעל ומעבר בנושא זה.

כעת נשווה בין הנבואות בתנ"ך אודות המשיח לבין דמותו של ישוע:

  • יוולד לעלמה בתולה (ישעיהו ז׳ פס׳ יב׳): ישוע נולד באופן על-טבעי, לא כדרך מעשה אדם אלא מרצון הקב״ה (מתי א׳ פס׳ 18-25)
  • מצאצאיו של דוד המלך (שמואל ב׳ פרק ז׳ פס׳ יב׳-טז׳): ישוע הוא  צאצא ישיר של דוד המלך משבט יהודה, כמוכח בספר היוחסין בספר מתי א׳ פס׳ א׳.
  • בעל יכולות ריפוי על-טבעיות ובעל נסים (ישעיה לה׳ פס׳ ה׳-ו׳): ישוע מרפא אנשים רבים: איש פיסח, ילד הסובל מהתקפים אפילפטיים, אישה הסובלת מאיבוד דם מסוכן ועוד. הוא אפילו גוער ומשקיט ים סוער (מתי ט׳ פס׳ 1-7, מרקוס ח׳ פס׳ 14-29, לוקס ח׳ פס׳ 43-48 ומרקוס ד׳ פס׳ 35-41).
  • נביא כמשה (דברים יח׳ פס׳ יח׳-יט׳): במעמד הר סיני בני ישראל פחדו לשמוע את קולו של הקב״ה באופן ישיר, לכן קיבל משה את תפקיד המתווך והמגשר. ישוע ממלא גם הוא את תפקיד המתווך בין האדם לקב״ה (הראשונה אל טימותיאוס ב׳ פס׳ 5).
  • סובל למען חוטאים החוזרים בתשובה (ישעיה נב׳ פס׳ יג׳, נג׳ פס׳ יב׳): ישוע סבל מלעג, האשמות, עינויים ומכות מצד הרומאים והיהודים, ולבסוף גם נצלב למוות. מכאן, שעל פי ישעיה ישוע הוא הקורבן בעבור חטאינו (מתי טו׳ פס׳ 15-47).
  • פיוס וקימה לתחייה (ישעיה נג׳ פס׳ י׳-יב׳): ישוע גבר על המוות, קם לתחייה וחיבר שוב בין הבריאה לקב״ה, בהתאם לתוכניתו של הקב"ה מאז נפילתם הראשונה של בני האדם לחטא בגן העדן (לוקס כד׳).

מלומדים וחוקרי היסטוריה מצאו בתנ"ך לפחות 351 נבואות המתארות את המשיח. הם חקרו כל פסוק ופסוק לפרטי פרטים, השוו את הנבואות למעשים של ישוע ולחייו המתועדים היטב ומצאו שישוע הוא התגשמות כל הנבואות הללו.

בניגוד לנלמד בבתי הכנסת, בישיבה או בבית הספר, האיש ישוע עליו תקראו בספר הברית החדשה אינו חי באשליה או נביא שקר המוליך את העם שולל. במקום זאת תגלו, כי בכל מעשיו ישוע מסב את תשומת ליבו של העם לקב״ה, תוך שהוא מפאר את שמו ומכבד אותו (יוחנן יז׳).

הייתכן שדמותו של ישוע הובנה באופן שגוי במשך אלפיים שנה? האם ייתכן, שהפחד מפני דמותו גרמה לנו לסגור את ליבנו, לאטום את אוזנינו ולמהר לשפוט ולהרשיע אותו על לא עוול בכפו?

הרי בדיוק מפני לב עיקש הזהיר אותנו הקב״ה כאשר אמר, שהאיש אשר הוא ישלח יידחה על ידי בני עמו, ככתוב בתהילים קיח׳ פס׳ כב׳-כג׳:

תהילים קיח׳ פס׳ כב׳-כג

״אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה. מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ.״

כיהודים שומרי מצוות ויראי שמיים, מוטלת עלינו האחריות לחקור את הנבואות בתנ״ך ולעמוד על דמותו של המשיח באופן שיאפשר לנו לענות בכנות על שאלה הבאה:

״כאשר יגיע המשיח - האם אדע שזה הוא? האם אזהה אותו?״

נשמח לעזור לכם לראות את האמת הפשוטה אודות המשיח ולהיווכח בעצמכם מיהו וכיצד הוא בא לעולם במטרה להחזיר את העם בתשובה ולקיים מלכות שמיים.

Book Icon

תתחילו לקרוא

אתם מוזמנים לקרוא ולהקשיב בחינם לגרסת הדליטש של הברית החדשה, ללמוד אודות המשיח ולבקש בתפילה ובתחנונים מהקב״ה להאיר את דרככם אל האמת.

Chat Icon

תצרו קשר

יש לכם שאלות? אל תהססו - אנחנו כאן בשבילכם. שלחו לנו הודעה ואנחנו נחזור אליכם בהקדם. נשמח לשמוע מכם!