התנ״ך מלמד: דרכיהם של בני האדם מושחתות

פעמים רבות, כאשר אנו מדברים על המשיח, אנו דנים במה שהמשיח עתיד להגשים. אם המשיח הוא גואל העולם, סביר להניח שהוא יביס את מקור הרוע הגדול בעולם.

החרדים נוטים לחשוב על העולם כמלחמה רוחנית בין בני ישראל לבין בני אדום וישמעאל. יש המרחיקים לכת ומתייחסים לנוצרים כבני אדום ולחסידים של מוחמד כישמעאלים. הם מצפים ליום בו ישראל תהיה הממלכה השולטת בארץ ושאר האומות יהיו תחתיה.

אך דברי הקודש מלמדים אותנו שהבעיה הכי גדולה בעולמנו אינה פוליטית או סוציו-אקונומית. היא גם אינה המלחמה בין ממלכות העולם השונות, כי אם החטא.

מכאן, שתפקידו הגדול של המשיח הוא להכניע את החטא - זו המשימה שלו.

הספרייה הוירטואלית היהודית מרמזת, כי אוגוסטין היה התיאולוג הראשון שהאמין בחטא הקדמון, והוא טוען שדוקטרינת החטא הקדמון אינה מקובלת כלל על יהודים. כמו כן, הוא טען שהיהודים מאמינים, כי האדם בא אל העולם נקי מחטאים, והוא בעל נפש טהורה, תמימה וללא רבב.

הוא מבסס זאת על דברי שאול השליח בברית החדשה

האגרת אל הרומים פרק ה׳ פס׳ 12

לְפִיכָךְ, כְּשֵׁם שֶׁעַל־יְדֵי אָדָם אֶחָד בָּא הַחֵטְא לָעוֹלָם, וְעֵקֶב הַחֵטְא בָּא הַמָּוֶת, כָּךְ עָבַר הַמָּוֶת לְכָל בְּנֵי אָדָם מִשּׁוּם שֶׁכֻּלָּם חָטְאוּ.

היהדות דוחה את דוקטרינת החטא הקדמון. הרב״ם הנערץ, מחשיב את סיפור בראשית לסיפור אלגורי בלבד במקום מילולי, אך השקפה זו נוגדת את הרעיון המרכזי של ספר בראשית. משה רבנו תיעד בבירור את היסטוריית האנושות, ושם כתוב בפרטי פרטים על השושלת מאדם עד נח, מנח עד אברהם ומאברהם עד יוסף. תשומת הלב הקפדנית לפרטים משתקפת גם בברית החדשה, בבשורה על פי מתי ולוקס.

היהדות מתייחסת לחטא כמעשה בני האדם ולא כמצב קיומי.

אולם, התנ״ך מעיד על כך שבני האדם הם למעשה מושחתים כליל, והמצפון שלנו מעיד על כך. כאשר הקב״ה שלח את המבול, הוא עושה זאת כדי להשמיד את העולם: ״ וַיַּרְא יְהוָה, כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם.״ - בראשית פרק ו׳ פס׳ ה׳.

בטרם נניח, כי לב האדם השתפר מאוחר יותר, כדאי שנקרא את קינתו של הנביא ירמיה: ״עָקֹב הַלֵּב מִכֹּל, וְאָנֻשׁ הוּא; מִי, יֵדָעֶנּוּ.״ - ירמיה פרק יז׳ פס׳ ט׳.

כאשר אוגוסטין כתב על החטא הקדמון, הוא לא המציא דוקטרינה חדשה. בהקשר של אדם וחוה הוא כתב, שהחטא שלהם היה כה גדול, עד שהוא השפיע לרעה על מצב האנושות כולה לדורותיה, ושבני האדם נושאים באחריות לחטא זה ונידונים למוות. אוגוסטין התוודה לחטא הקדמון בתנ״ך. שאול השליח, לו הייתה השפעה גדולה מאד על אוגוסטין, קרא על כך בעצמו בתנ״ך. באגרת אל הרומים ג׳, שאול מצטט מספר פסוקים מספר תהילים:

תהילים מזמור יד׳ פס׳ ג׳

הַכֹּל סָר, יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ: אֵין עֹשֵׂה-טוֹב--אֵין, גַּם-אֶחָד.

״כִּי אֵין בְּפִיהוּ, נְכוֹנָה--קִרְבָּם הַוּוֹת: קֶבֶר-פָּתוּחַ גְּרֹנָם; לְשׁוֹנָם, יַחֲלִיקוּן.״ - תהילים מזמור ה׳ פס׳ י׳

"אָלָה, פִּיהוּ מָלֵא--וּמִרְמוֹת וָתֹךְ; תַּחַת לְשׁוֹנוֹ, עָמָל וָאָוֶן." - תהילים מזמור י׳ פס׳ ז׳

תהילים מזמור לו׳ פס׳ ב׳

נְאֻם-פֶּשַׁע לָרָשָׁע, בְּקֶרֶב לִבִּי; אֵין-פַּחַד אֱלֹהִים, לְנֶגֶד עֵינָיו.

כשאנו מסתכלים על מכלול הפסוקים הללו, אנו רואים שבני האדם, ההולכים בעקבות אדם, הושחתו כליל. דברי הקודש מעידים על כך שהאנושות כולה מזוהמת, נואפת, מרושעת, מלאה בחנפנים, בזדון וכו׳. טענה זו באה ישירות מהקב״ה ואין עליה ויכוח.

אם דוקטרינת החטא הקדמון היא שקרית, מדוע היהודים מתיימרים אם כן לחזור בתשובה ביום כיפור ולהתוודות על חטאיהם?

למעשה, המצפון של בני האדם מעיד על הטבע החוטא של האדם, ודבר זה נכון ליהודי ולגוי כאחד. בוודאי תוכלו להיזכר בפעמים רבות, בהן לא צייתם למצוותיו של הקב״ה, לא כיבדתם את הוריכם, נאפתם בליבכם, שנאתם את אחיכם או נפלתם לתאווה, חמדתם את השייך לרעכם או דיברתם רעות על רעכם באופן לא מוצדק.

תופעות הלוואי חושפות את המחלה של בני האדם - לב חוטא, מחלה אשר עוברת בתורשה מדור לדור מאז האדם הראשון.

זכרו את ההצהרה הברורה הזו מאת אוגוסטין:

״האדם מקולל כאדם השרוי בחטא,

אך רק ע״י היוולדות מחדש הגאולה ניתנת לאדם״.

הדוקטרינה הנוצרית של החטא הקדמון לחלוטין תואמת את המסר של רוח הקודש בתנ״ך. מבלי שהאדם נולד מחדש, ׳הַכֹּל סָר, יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ:׳, (בתהלים מזמור יד׳ פס׳ ג׳).

רק המשיח ישוע יכול להחזיר אותכם לתלם, משום שהוא הכניע את החטא כשהוא מת על הצלב עבור חטאיהם של אלה המאמינים בו באמת.

הכנעת החטא ע״י המשיח ישוע חשובה בהרבה מכל מה שהיהדות יכולה לדמיין שמשיחם או מלך ישראל יכול לעשות. על היהודים לחזור בתשובה על חטאיהם ולבטוח בישוע המשיח.

תתחילו לקרוא

כדי להקל עליכם בחיפוש אחר האמת, אנו מגישים לכם בחינם את גרסת הדליטש של הברית החדשה. קראו בה להנאתכם, והחכימו.

תצרו קשר

מעוניינים לדעת עוד אודות המשיח, והגשר שהוא מהווה בינינו לבין הקב״ה? אותו המשיח, אשר הסיר מעלינו את חטאינו ומקרב את לבבנו אל הבורא? אל תהססו ליצור איתנו קשר.