כיצד האלמוות נותן תקווה בעת מלחמה?

בעוד מלחמה מתחוללת בצפון ישראל מול חיזבאללה, ישראלים רבים מתחילים להבין את ההשפעות הנפשיות והמנטליות של מלחמה ממושכת.

נוסף על הכאב על נפילתם של חיילים ואזרחים רבים, לאחרונה הזהיר מנכ"ל החברה האחראית לניהול מערכת החשמל, כי ישראל ״אינה מוכנה למלחמה״ וכי משרדי הממשלה מתכוננים לתרחיש בו תשתיות רבות ינזקו.

בעקבות כך, משפחות רבות סובלות ממחשבות טורדניות וחרדה עמוקה, כיצד יוכלו להתכונן היטב לתרחישים אלו. סרטון מכטב״ם חיזבאללה מעל מפרץ חיפה והטילים שנורו מאיראן בחודש אפריל מעידים על יכולות צבאיות של אויבי ישראל, אשר נשקם מתקדם הרבה יותר מנשקו של חמאס.

במלחמה אין לדעת מי ישרוד והמוות מאיים יותר מתמיד. אנו שואפים לחיות לפחות 70-80 שנה בעולם הזה, אך בעת מלחמה כל אדם הופך פגיע להפצצות ומתקפות. אמנם גופנו עלול למות אבל הנפש היא נצחית. איך אנו יודעים שהנפש היא נצחית? הקב״ה אומר לנו כך בדברו וגם מראה לנו זאת דרך הטבע.

האלמוות היא דוקטרינה מהתנ״ך והיא מופיעה כבר בבריאת האדם בספר בראשית פרק ב׳ פס׳ ז׳:

בראשית פרק ב׳ פס׳ ז׳

 ״וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה.״

חייו של אדם לא כוללים רק את האינסטינקטים החייתים שלו, אלא גם את נפשו הנצחית. רבנים מכנים את האדם ״עולם קטן״, ובמשך מאות שנים, פילוסופים ותיאולוגים כינו אותו ״מיקרוקוסמוס״ - יקום זעיר, כלומר מקבילה מדויקת של העולם כולו.

ההיסטוריון והאתאיסט הישראלי פרופ' יובל נח הררי טען לאחרונה: ״כבני אדם עלינו להתרגל לרעיון, שאנחנו כבר לא נפשות מסתוריות - כעת אנו חיות שניתן לפרוץ אותן (במובן הטכנולוגי)״.

המשמעות של דבריו היא, שהאדם צומצם לכדי מכונה ביולוגית פשוטה, שאפשר לשדרג כמו מחשב.
אך קיום הנפש הנצחית ברור, כאשר אנו מביאים בחשבון את המצפון ובעקבותיו את המוסר, אשר מרשיע אותנו כאשר אנו חוטאים ועוזר לנו להבדיל בין טוב ורע - רעיונות מופשטים שהם מעבר לתודעת החיות - והוא גם זה אשר מצדיק אותנו כאשר אנו פועלים נכון.

ניתן לראות זאת באגרת על הרומים פרק ב׳ פס׳ 14-15

14-15 הרומים פרק ב׳ פס׳

 ״כִּי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אֵין־לָהֶם תּוֹרָה בַּעֲשׂוֹתָם כְּדִבְרֵי הַתּוֹרָה מֵאֲלֵיהֶם גַּם־בְּאֵין תּוֹרָה הֵם תּוֹרָה לְנַפְשָׁם׃ בְּהַרְאוֹתָם מַעֲשֵׂה הַתּוֹרָה כָּתוּב עַל־לִבָּם וְדַעְתָּם מְעִידָה בָהֶם וּמַחְשְׁבוֹתָם בְּקִרְבָּם מְחַיְּבוֹת זֹאת אֶת־זֹאת אוֹ מְזַכּוֹת״.

אנחנו גם יודעים שיש לנו היכולת לאהוב ולשנוא, שיש לנו שכל ורצונות ושרעיונות מופשטים כמו אמת ויופי, מרגשים אותנו. כאשר אנו חושבים על הנפש, עלינו להבין שהיא אינה מורכבת מיסודות ארציים, אלא מיסודות רוחניים ואמיתיים. היא לא מורכבת מחלקים, היא פשוטה ונצחית.

כל הנ"ל מעיד על כך, שחלק מהאדם הוא מעבר ל׳ארצי׳, והחלק הזה הוא הנפש, אשר מן הסתם תחיה לנצח, בגן עדן או בגיהנום.

אורך התנ"ך הקב"ה חוזר שוב ושוב על כך, שהנפש היא נצחית. אם אדם חטא, הוא ימות.
כשהקב״ה מזהיר את אדם מהחטא בספר בראשית פר׳ ב׳ פס׳ יז׳:

בראשית פר׳ ב׳ פס׳ יז׳

״וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת.״

הוא לא מתכוון למותו של הגוף הפיזי, אלא למוות רוחני, אשר סולל את הדרך הנצחית לגיהנום. 

כאשר הנפש הנצחית מפרה את המצוות והחוקים הנצחיים אשר קבע הקב״ה הנצחי והבלתי משתנה, ההשלכה היחידה והצודקת היא מוות נצחי בגיהנום, ככתוב בספר יחזקאל פרק י"ח פס׳ כ׳:

יחזקאל פרק י"ח פס׳ כ׳

״הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת, הִיא תָמוּת:״

וכן בספר קהלת פרק י"ב פס׳ י"ד:

קהלת פרק י"ב פס׳ י"ד

״כִּי, אֶת-כָּל-מַעֲשֶׂה, הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט, עַל כָּל-נֶעְלָם:  אִם-טוֹב, וְאִם-רָע.״

כאשר דוד המלך מת, זרעו - המשיח, בו עוסק הפסוק הזה, לא נשאר בקבר. נקודה זו עולה בקנה אחד עם פסוק י"א בספר ישעיהו נ"ג, פסוק אשר משתמשים בו ביהדות, כדי לתאר את משיח בן יוסף:

כותב הספר קהלת, המלך שלמה, מלמד אותנו על נפשותינו הנצחיות ועל קיומן לנצח לאחר המוות:

קהלת פרק ג׳ פס׳ כ"א

״ מִי יוֹדֵעַ, רוּחַ בְּנֵי הָאָדָם--הָעֹלָה הִיא, לְמָעְלָה; וְרוּחַ, הַבְּהֵמָה--הַיֹּרֶדֶת הִיא, לְמַטָּה לָאָרֶץ״

קהלת פרק י"ב פס׳ ז׳

 ״וְיָשֹׁב הֶעָפָר עַל-הָאָרֶץ, כְּשֶׁהָיָה; וְהָרוּחַ תָּשׁוּב, אֶל-הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ"

למרות זאת, אין לנו היכולת למנוע את המוות כאשר הוא מגיע, ככתוב בספר קהלת פרק ח׳ פס׳ ח׳:

קהלת פרק ח׳ פס׳ ח׳

״אֵין אָדָם שַׁלִּיט בָּרוּחַ, לִכְלוֹא אֶת-הָרוּחַ, וְאֵין שִׁלְטוֹן בְּיוֹם הַמָּוֶת, וְאֵין מִשְׁלַחַת בַּמִּלְחָמָה; וְלֹא-יְמַלֵּט רֶשַׁע, אֶת-בְּעָלָיו.״

אם כן, כאשר ארגוני הטרור, חיזבאללה או חמאס, יעוררו בך מחשבות על מוות פיזי, הקב״ה ישתמש בנסיבות אלו ויגרום לך לחשוב על מוות רוחני ועל נצחיות נפשך, כפי שהמשיח אומר בבשורה ע״פ מתי פרק י׳ פס׳ 28:

בבשורה ע״פ מתי פרק י׳ פס׳ 28

״וְאַל־תִּירְאוּ מִן־הַהֹרְגִים אֶת־הַגּוּף וְאֶת־הַנֶּפֶשׁ לֹא־יוּכְלוּ לַהֲרֹג אַךְ תִּירְאוּ אֵת אֲשֶׁר־יוּכַל לְאַבֵּד גַּם אֶת־הַנֶּפֶשׁ גַּם אֶת־הַגּוּף בְּגֵיהִנֹּם׃״

אם מצפונכם אומר לכם שחטאתם בפני הקב״ה, חזרו בתשובה כמו המוכס בבשורה ע״פ לוקס פרק י"ח פס׳ 13, :

בבשורה ע״פ לוקס פרק י"ח פס׳ 13

אשר זעק: ״סְלַח־לִי אֲנִי הַחוֹטֵא׃״

חזרו בתשובה והאמינו בבשורה (הבשורה ע״פ מרקוס א׳ פס׳ 15) ובכפרת החטאים, אשר העניק המשיח על הצלב. תוכלו לקרוא על כך בעצמכם בבשורות, בספר ישעיהו נ"ג, בתהילים מזמור כ"ב, במיכה ה׳ פס׳ א׳, בישעיהו פרק ז׳ פס׳ 14 וכן פרק ט׳ פס׳ ו׳ ובספר דניאל פרק ט׳ פס׳ כ"ד-כ"ז.

אל תפחדו ממלחמות ומהסכנה הטמונה בהן לגופכם הפיזי. במקום זאת חשבו על היעד של נפשכם הנצחית (גן עדן) והאמינו בישוע המשיח, באמצעותו תזכו למחילה על חטאיכם, שתציל אתכם מאש הגיהנום. בחרו בחיי נצח עם הקב"ה ואל תפחדו שמא תישפטו על ידי משפחתכם או חבריכם בגלל אמונתכם במשיח ישוע.

או אז תוכלו לומר  כדברי דוד המלך בספר תהילים מזמור ל"א פס׳ ו׳:

תהילים מזמור ל"א פס׳ ו׳

 ״בְּיָדְךָ, אַפְקִיד רוּחִי: פָּדִיתָ אוֹתִי יְהוָה--אֵל אֱמֶת.״

 ואכן, היה זה ישוע המשיח אשר ציטט מילים אלו על הצלב (הבשורה ע״פ לוקס כ"ג פס׳ 46).

תתחילו לקרוא

כדי להקל עליכם בחיפוש אחר האמת, אנו מגישים לכם בחינם את גרסת הדליטש של הברית החדשה. קראו בה להנאתכם, והחכימו.

תצרו קשר

מעוניינים לדעת עוד אודות המשיח, והגשר שהוא מהווה בינינו לבין הקב״ה? אותו המשיח, אשר הסיר מעלינו את חטאינו ומקרב את לבבנו אל הבורא? אל תהססו ליצור איתנו קשר.