תפילת ׳שמע ישראל׳: הזמנה להקשיב לקול הקב״ה

דברים ו׳ פס׳ ד׳

״שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד.״

הקריאה המיוחדת: להקשיב לקול הקב״ה

המילה הראשונה בתפילת ׳שמע ישראל׳ היא בעצם ציווי: שמע או הקשב. זו לא בקשה פסיבית אלא בקשה למעורבות אקטיבית עם דבר הקב״ה. שימו לב לאותיות האחרונות של המילה הראשונה והמילה האחרונה בפסוק זה - האותיות עי"ן ודל"ת, אשר ביחד יוצרות את המילה עֵד. כאשר אנו באמת קשובים לדבר הקב״ה, אנו נהיים עדים לקב״ה בעולם הזה. ״אַתֶּם עֵדַי נְאֻם-יְהוָה, וְעַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי:״ (ישעיהו מ"ג פס׳ י׳)

מהקשבה להגות

כתבי הקודש קוראים לנו להיות לא רק קשובים, אלא גם מזמינים אותנו להגות לעומק. תהילים מזמור קי"ח פס׳ צ"ז מביע זאת כה יפה: ״מָֽה־אָהַ֥בְתִּי תֽוֹרָתֶ֑ךָ כָּל־הַ֜יּ֗וֹם הִ֣יא שִֽׂיחָתִֽי:״

ופסוק י"א מזכיר לנו: ״בְּלִבִּי, צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ-- לְמַעַן, לֹא אֶחֱטָא-לָךְ.״

התגובה שלנו למשמע התגלות מושלמת מהקב״ה היא אהבה שלמה ותמה. כאשר אנו שומעים על שלמותו של הקב״ה, אנו מבינים שחובתנו כתגובה היא לאהוב אותו בכל מאודנו: ״וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ. ״ (דברים ו׳ פס׳ ה׳)

מנהג עתיק: לימוד מעמיק של כתבי הקודש

בדברים ו׳ פס׳ ו׳-ט׳, עם ישראל מקבל הנחיות מדויקות בנוגע להגות בדבר הקב״ה:

״וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטֹטָפֹת, בֵּין עֵינֶיךָ. וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.״

יהודים שומרי תורה רבים מפרשים את הפסוקים הללו באופן מילולי - מכניסים קלף עם הדברים לתוך המזוזה על דלתותיהם ומניחים תפילין - אך התכלית בעינה עומדת: כתבי הקודש אמורים לחדור לכל תחום בחיינו. הקריאה אלינו היא, שדברי הקודש לא רק יהיו ברשותינו, אלא שנלמד אותם בשקדנות וניישם אותם הלכה למעשה, כדי שנכיר את הקב"ה ונרחיב את ידיעותינו לגביו באופן תמידי.

דרכים מודרניות לחקור את כתבי הקודש

בתקופות עתיקות חסידי הקב״ה היו לומדים את כתבי הקודש באופן אינטנסיבי בבוקר והוגים בהם במשך היום. הרגל עתיק זה הוא מצוין ונעלה גם בימינו, אך כעת יש בידינו דרכים נוספות להתחבר לכתבי הקודש, דרך טכנולוגיה מודרנית.

קבצי שמע של כתבי הקודש מאפשרים לנו ״לשמוע״ לדברי הקודש בכל עת ובכל מקום - כשאנו נוסעים בדרכים, מתאמנים, או עסוקים בעבודות בית. החיבור התמידי הזה מקיים את מהות ההנחייה בספר דברים - להגות בפסוקים במהלך הפעילות היומיומית שלנו. בישעיהו נ"ה פס׳ ג׳ מובטח לנו: ״הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים.״ באמצעות קבצי השמע ניתן להאזין לדברי קודש רבים, וכך לחוות את דברו באופן תמידי ולהגדיל את הידע והחוכמה שלנו.

בואו לחוות את הברית החדשה בקובץ שמע

נר לרגליי מציעה לכם חווית שמע של הברית החדשה, המאפשרת גישה ישירה לכל אחד מכל מקום ובכל זמן, כדי להטמיע בכם את דברי הקודש. כבר עכשיו תוכלו להאזין לבשורת מתתיהו כאן, שם תוכלו לראות את נגן השמע מופיע מעל הטקסט של כל פרק.

שלמותו של הקב״ה בתפילת שמע ישראל

דבר נוסף - ייתכן ששמתם לב שהקב״ה מוזכר שלוש פעמים בתפילת שמע ישראל: פעמיים כ-׳יְהוָה׳ ופעם אחת כ-'אֱלֹהֵינוּ'. ההתייחסות המשולשת הזאת משקפת את טבעו המשולש של הקב״ה בכתבי הקודש: הקב״ה שהוא אבינו בשמיים (דניאל ז׳ פס׳ ט׳), הבן (בראשית י"ט פס׳ כ"ד, תהילים מזמור ב׳ פס׳ ז׳, ישעיהו ז׳ פס׳ י"ד, ט׳ פס׳ ו׳) ורוח הקודש (משלי ל׳ פס׳ ד׳, ישעיהו מ"ח פס׳ ט"ז).

שמו של הקב״ה הוא יהוה, ושמו מעיד על כך שהוא היה (יה), הווה (הו), ויהיה (יה). כלומר, שמו מגלה את טבעו הנצחי. והוא 'אחד', לא יחיד. אילו היה כתוב שהוא 'יחיד', היה זה עשוי להוות רמז, כי הוא אינו מורכב מחלקים. אך הוא 'אחד', כלומר תרכובת של שלושה גופים מאוחדים, שיחד הם אל אחד: ״פשוט, טהור, קדוש, צדיק, נצחי, כל-יודע, צודק, וכל יכול.

אנו מזמינים אתכם לחוות את הכוח והעוצמה של דברי הקודש באמצעות האזנה להם. בקרו באתר וקבלו כבר היום גישה לקובץ השמע של הברית החדשה.

קראו עכשיו

כדי להקל עליכם בחיפוש אחר האמת, אנו מגישים לכם בחינם את גרסת הדליטש של הברית החדשה. קראו בה להנאתכם, והחכימו.

צרו קשר

מעוניינים לדעת עוד אודות המשיח, והגשר שהוא מהווה בינינו לבין הקב״ה? אותו המשיח, אשר הסיר מעלינו את חטאינו ומקרב את לבבנו אל הבורא? אל תהססו ליצור איתנו קשר.